5 kroków efektywnego wdrażania wewnętrznego portalu społecznościowego

Niezależnie od tego jaką technologię wybierzesz, zasady gry są takie same. Aby wprowadzić w struktury Twojej organizacji skuteczny model komunikacji społecznościowej, musisz podejść do tego wyzwania jak do każdego innego projektu m.in. zaplanować wszystko w najmniejszych szczegółach. Wysłanie zaproszeń do pracowników nie oznacza, że zalogują się do Twojej nowej, błyszczącej platformy. Wklejenie zdjęcia nowej oferty nie spowoduje, że pracownicy podzielą się z Tobą opinią na jej temat. Na ”aktywność użytkowników” trzeba zapracować. I to ciężko.

Poniżej 5 zasad, które mogą spowodować, że przejście przez proces wdrożenia będzie bardziej skuteczne i jednocześnie mniej bolesne dla Twoich pracowników.

1.    OKREŚL CEL

Wystarczy odpowiedzieć na pytanie: Po co wdrażamy komunikację społecznościową wewnątrz organizacji i co chcemy przez to osiągnąć?

Pozyskiwanie feedbacku odnośnie nowej oferty, usprawnienie wymiany informacji pomiędzy działem HR a Siecią Sprzedażową, czy zwiększenie zaangażowania pracowników w życie firmy? Każdy z powyższych celów jest dobry, o ile jest spójny z aktualną strategią biznesową firmy. Codziennie powtarzaj sobie ten cel i podporządkowuj mu wszystkie działania związane z wdrożeniem.

2.    WYBIERZ ZESPÓŁ PROJEKTOWY

Wybranie odpowiednich osób odpowiedzialnych za wdrożenie i opiekę nad projektem to 70% sukcesu. Muszą to być osoby z różnych departamentów, ponieważ reprezentują różne potrzeby i punkty widzenia. Bardzo ważne są kompetencje członków zespołu, dlatego zadbaj, aby były to osoby, które interesują się i korzystają z mediów społecznościowych na co dzień. Określ wskaźniki sukcesu i podziel je na mniejsze okresy np. tydzień, miesiąc kwartał, rok, 4 lata.

 3.    ZAANGAŻUJ KADRĘ MENADŻERSKĄ

Blog dyrektora marketingu, codzienne posty dyrektora sprzedaży, włączanie się w dyskusje dyrektora HR – wszystkie te aktywności są dobre. Ważne jest, aby ich forma była dopasowana do autora oraz, aby wspierały realizację jego celów biznesowych. Szeregowi pracownicy nie będą wykorzystywać Twojego nowego narzędzia, jeżeli nie będą tego robić ich przełożeni.

Zaangażowanie kadry menadżerskiej nadaje projektowi prestiżu i autorytetu, wyznacza standardy pracy i komunikacji w Twojej organizacji. Przykład zawsze idzie z góry.

4.    ZADBAJ O PROMOCJĘ

W zależności od umiejscowienia w strukturze, pracownicy korporacji otrzymują od kilkudziesięciu do kilkuset maili dziennie.  Z tego też powodu, bez odpowiednich działań poprzedzających wdrożenie Twój mail z zaproszeniem z pewnością wyląduje w SPAM-ie. Wdrożenie portalu społecznościowego wymaga odpowiedniej, a co ważniejsze – ciągłej promocji. Promocja ta, nie może sprowadzać się jedynie do inspirujących plakatów i gadżetów zachęcających do udziału w projekcie.

Pokaż każdemu pracownikowi jakich korzyści może się spodziewać z wprowadzenia tej nowej formy komunikacji, nie jeden raz, ale cyklicznie, do skutku.

5.    SŁOWO ZAKAZANE – FACEBOOK

Nigdy nie porównuj firmowego portalu społecznościowego do Facebooka. Najlepiej w ogóle wykreśl to słowo ze swojego słownika. W powszechnym rozumieniu FB oznacza zdjęcia kotków, słodkie buźki i modny ostatnio ekshibicjonizm jedzeniowy (czytaj: zdjęcia spożywanych posiłków).

Portal społecznościowy w firmie spełnia inną rolę – to narzędzie do szeroko pojętego usprawnienia komunikacji, zlikwidowania silosów komunikacyjnych i zależności służbowych.

KK

Kinga Krasuska
Menadżer Zespołu Komunikacji Wewnętrznej

Related Posts

One Reply to “5 kroków efektywnego wdrażania wewnętrznego portalu społecznościowego”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *