3 zasady psychologii skutecznej komunikacji

Nie ma specjalisty od komunikacji, który nie zastanawiałby się, jak zoptymalizować proces informowania organizacji o zmianach czy istotnych kwestiach. Tymczasem pracownicy z automatu wrzucają newsletter do spamu, ignorują plakaty rozwieszone w biurze, a na spotkaniach organizacyjnych przysypiają lub grają w Candy Crush Saga. Co można zrobić, by komunikacja zaczęła być efektywna? Zapoznać się z funkcjonalnościami skomplikowanego narzędzia, które służy do odbioru owych komunikatów: mózgu.

 

Habituacja

 

Jedną z najciekawszych konstrukcji poznawczych ludzkiego mózgu jest habituacja. Jest to zjawisko polegające na stopniowym, systematycznym obniżaniu się reakcji na dany bodziec. Możemy sobie to wyobrazić na podstawie hipotetycznej wycieczki na safari: gdy zobaczymy pierwszą żyrafę, będziemy zachwyceni! Druga też wzbudzi gwałtowne emocje. Ale siedemdziesiąta? Już raczej wzruszenie ramionami.



Ten proces to forma obrony naszego mózgu przed „przegrzaniem” – skoro bodźce są do siebie łudząco podobne, to nie musimy wkładać tyle energii w analizowanie ich. Co za tym idzie, bodźce te nie wzbudzają tak wielkiego zaangażowania emocjonalnego jak za pierwszym razem, gdy były interesujące, potencjalnie groźne (bo nieznane), i wymagały badania z bliska.


Uprzedzając wątpliwości – tak, powtarzanie identycznego komunikatu spowoduje, że adresaci zaczną go mimo woli traktować jak szum w tle. Jednak gdy za każdym razem zmienimy odrobinę jego formę, to mózg traktować go będzie jako szereg różnych, istotnych informacji, którym trzeba się przyjrzeć. Pomyśl o reklamach produktów brandu Almette: każdy spot pokazuje serek, informuje o jego zaletach i składzie. Jednak nie są to identyczne reklamy! Wizualnie są zupełnie różne, mają różne scenariusze, i czasami nawet inne slogany. Mimo że podstawowa informacja jest ta samaserek Almette jest dobry i powinieneś go kupić – to forma podania jest już różna.


Uczenie mimowolne


Drugim istotnym elementem zagadnienia jest liczba powtórzeń komunikatu. Jeśli kiedykolwiek uczyłeś lub uczyłaś się obcego języka, to wiesz, że nie wystarczy przeczytać listę nowych słówek raz – nauczenie się ich wymaga kilkukrotnego przeczytania, czasami nawet na głos. Podobnie jest z każdą inną formą informacji; komunikat powtarzany co jakiś czas zaczyna się wdrukowywać w pamięć długotrwałą, a nie tymczasową. Dzieje się tak, ponieważ mózg identyfikuje daną informację jako potrzebną do przetrwania w danym środowisku ze względu na jej częste występowanie.



Z drugiej strony, jeśli komunikat będzie zbyt często powtarzany, to zacznie się kojarzyć negatywnie. Znane jest powiedzenie, że coś ‚wyskakuje z lodówki’ – jest wszędzie, nie można się od tej rzeczy czy osoby uwolnić. Prawo Yerkesa-Dodsona mówi, że dla każdego efektywnego zachowania istnieje optymalny poziom pobudzenia fizjologicznego – czyli że poziom motywacji do wykonania jakiejś czynności lub procesu musi mieścić się w określonych parametrach. W innym razie motywacja jest za słaba, i nie mamy potrzeby wykonać zadania, lub jest jej za dużo – i poziom wykonania spada ze względu na obarczenie stresem. Nadmiernie częsty komunikat nt. danej sprawy zacznie działać jak nadmierna motywacja i powodować poczucie osaczenia.


Na swojej platformie SalesPower korzystamy z trzech, naszym zdaniem najbardziej efektywnych form przypominania o treści – banner rotacyjny na stronie głównej, widżet boczny, i newsletter. Wszystkie mają utrzymane w podobnym tonie wyróżniki graficzne, dzięki czemu stanowią dość różnorodną, ale nadal spójną całość.


Efekt ekspozycji



Ostatnim prawem psychologii, które warto mieć w pamięci tworząc komunikaty i ich strategię, jest efekt ekspozycji. Zachodzi on wtedy, gdy z puli dostępnych nam bodźców najbardziej pozytywnymi emocjami obdarzamy te, z którym najczęściej się zetknęliśmy lub weszliśmy z nimi w interakcję. Mówiąc prosto, mózg preferuje znane sobie już elementy otoczenia, ponieważ ewolucyjnie przystosował się do rozpoznawania ich jako niezagrażających – skoro wąż namalowany na ścianie jaskini nie ugryzł mnie ostatnie 10 razy, to za 11. razem też tego nie zrobi i mogę spać spokojnie.


W komunikacji efekt ekspozycji zajdzie wtedy, gdy każdy komunikat będzie miał rozpoznawalną cechę – logo, kolorystykę, podobny tytuł, lub inny wspólny mianownik. W LearnPlace korzystamy ze stałych cykli artykułów, np. Poznajmy Dział lub Biuletyn, publikowanych na platformie danego klienta – dzięki jednolitej szacie graficznej i formule stają się znanym i przyjaznym komunikatem.


Co z tego wynika?


Jeśli chcesz, aby Twoje komunikaty firmowe trafiały do świadomości i pamięci pracowników, to musisz nie tylko zastanowić się, jak rotować ich zmieniającą się w granicach rozpoznawalności formę, ale i jak często je serwować! Jest to delikatna sztuka, która wymaga kilku prób, aby opracować idealną mieszankę częstości i zmian formy. Nie zniechęcaj się jednak – dekady badań psychologów społecznych dowodzą, ze to najprostsza droga do newslettera czytanego z wypiekami na twarzy!

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *