Społecznościowa sieć pracowników: mierz, w co klikają i jak reagują użytkownicy forum

Społecznościowa sieć pracowników: mierz, w co klikają i jak reagują użytkownicy forum

Jedną z istotniejszych metryk wewnętrznej sieci społecznościowej w firmie jest badanie aktywności i zaangażowania użytkowników: tego, czy i co komentują, ale także, jak inaczej jeszcze reagują na to, co dzieje się na forum.


Co mierzyć?


Liczba zakładanych nowych wątków, liczba (i jakość!) komentarzy wątków założonych przez innych użytkowników, reakcje na dodawane przez innych tematy, liczba odsłon wątków, w tym także zaangażowanie w wypełnianie ankiet i quizów oraz wejścia w galerie zdjęć: z tych wszystkich danych wyłoni się obraz, jak pracownicy korzystają z forum i czy jego rozwój idzie w dobrym kierunku.


Oczywiście gromadzenie danych to cykliczna, powtarzająca się praca: nie wystarczy sprawdzić zaangażowania użytkowników forum w jednym miesiącu, bo takie dane i płynące z nich wnioski mogą zawierać błędy. Na aktywność i zaangażowanie użytkowników ma wpływ wiele czynników.


Jeśli kilka miesięcy temu zaangażowanie było wysokie – pracownicy chętnie komentowali, dodawali reakcje, brali udział w quizach, a obecnie dane wskazują, że ich aktywność jest mniejsza – warto zastanowić się, co się zmieniło. Oczywiście możliwe jest, że content, który pojawiał się na forum wcześniej, był dla nich ciekawszy (warto porównać, jakie tematy pojawiały się wtedy, a jakie teraz) i stąd ich większe zainteresowanie, ale możliwe też, że przyczyn niższej aktywności można upatrywać np. w mniejszej dostępności do forum – jeśli mogą korzystać z niego tylko, kiedy są w biurze, to w pandemicznej rzeczywistości, gdy wielu z nich pracuje zdalnie, dane te z oczywistych względów będą słabsze (sprawdź, czy w sieci loguje się podobna liczba użytkowników, co kilka miesięcy temu – to pomoże wywnioskować, skąd różnice -> na temat zalogowanych i unikalnych użytkowników pisaliśmy TUTAJ). Niezależnie od tego, do jakich wniosków dojdziesz – możesz reagować.


Jak wykorzystać dane?


Na podstawie tych danych możesz, po pierwsze: wyłonić użytkowników najbardziej aktywnych – tych, dla których taka forma komunikowania i nawiązywania relacji w firmie jest istotna, i z którymi możesz podjąć dyskusję na temat rozwoju forum i włączania innych w jego życie. Jednym ze sposobów jest utworzenie, czy to oficjalnej, czy umownej, funkcji ambasadorów forum, których zadaniem jest wspieranie społeczności i „podbijanie” tematów istotnych z punktu widzenia zarówno firmy, jak i użytkowników.


Po drugie – badając zaangażowanie i aktywność użytkowników, sprawdzasz też wagę treści. Z takiej analizy dowiadujesz się, co budzi emocje i sprawia, że ludzie chcą włączać się w temat (społeczność firmowa opiera się na nich tak samo często, jak społeczności w ramach innych sieci, np. Facebook czy LinkedIn), a co pozostaje gdzieś na rubieżach zainteresowania. Tutaj warto pamiętać, że nie każda publikowana na forum treść ma czysto społecznościowy potencjał: niekiedy będą się ukazywać treści, które nie wywołają wielkich reakcji (pracownicy mogą ich nie komentować, mogą też oszczędniej wykorzystywać reakcje, co nie oznacza, że ich nie czytają!). Trzeba więc sprawdzać też odsłony wiedzy i jeśli faktycznie jest grupa wątków, które nie tylko nie budzą żywych reakcji, ale nie są nawet czytane – reagować.


Możliwe, że w Twojej organizacji zaobserwujesz pewien wzór zachowań użytkowników, który możesz albo wspierać dokładnie w tej postaci, którą obserwujesz tu i teraz, albo modyfikować zgodnie ze swoimi założeniami i celami. Pamiętaj: wewnętrzna sieć społecznościowa w firmie powinna mieć swoje cele i to one wytyczają kierunki Twoich działań!


Jeśli obserwujesz, że dużym zainteresowaniem cieszą się ankiety i quizy – wykorzystaj to, używając tej formy częściej! Jeśli z kolei potrzebujesz rozbudować bank pomysłów czy dyskusje w tematach czysto merytorycznych, a dane wskazują przeciwne trendy, pomyśl, co możesz zrobić, żeby to zmienić. Nie ma jednej recepty, bo każda organizacja ma swoją specyfikę. Ale warto przemyśleć np. elementy grywalizacyjne. Jakie?


A może ranking?


Ranking aktywności użytkowników jest narzędziem, które pomaga utrzymać ich zaangażowanie. Wyświetlany w widocznym miejscu platformy na bieżąco informuje, kto ile punktów zgromadził. Oczywiście kluczem jest zdefiniowanie na samym początku, za jakie aktywności na forum pracownicy otrzymują te punkty (żeby wspierać wypowiedzi merytoryczne i uniknąć sytuacji powielanych, nic nie wnoszących do życia forum „pustych” komentarzy). Drugą rzeczą jest określenie, co czeka na tych, którzy zdobędą tych punktów najwięcej. Mogą to być nagrody albo wyróżnienia/gratulacje dla najbardziej aktywnych w comiesięcznym podsumowaniu aktywności na forum. Warto dobrze to przemyśleć, żeby uniknąć sytuacji, że aktywność jest wykalkulowana i ma miejsce tylko wtedy, gdy użytkownicy są za nią nagradzani.


Podsumowując: w centrum zainteresowania wewnętrznego forum jest człowiek. Stanowi to definiującą różnicę między tym a innymi kanałami komunikacji w organizacji, gdzie często najbardziej chodzi o informację. Dlatego bez mierzenia aktywności użytkowników zarządzanie społecznością nie jest możliwe. Badanie danych zaangażowania pracowników na forum, wyciąganie z nich wniosków i odpowiednie reagowanie na nie, są kluczowymi zadaniami, jakie spoczywają na osobach zarządzającymi tym istotnym kanałem.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *