Dobrostan psychiczny pracowników: jak firmy i pracownicy mierzą się z tym tematem, jednocześnie budując swoją odporność [CASE STUDIES]

Coraz więcej mówimy o psychologicznych aspektach i konsekwencjach pandemii. Coraz częściej temat zajmuje też ważne miejsce w dyskusjach biznesowych wśród osób odpowiedzialnych za HR organizacji, a także tych na szczeblu menedżerskim. To nie powinno dziwić – z frustracjami i kłopotami pracowników, mierzą się nie tylko osoby odpowiedzialne za zarządzanie zasobami ludzkimi, a także – a może przede wszystkim – liderzy czy menedżerowie, bo to oni bezpośrednio i na co dzień współpracują w zespołach.

Zmienia się kierunek postrzegania psychologicznych wyzwań: przechodzimy od tego, który wręcz nakazywał samodzielne radzenie sobie emocjami i trzymanie ich na wodzy w czasie pracy, do takiego, który pozwala na otwartość w mówieniu o tym, co się dzieje wewnątrz i z jakimi kłopotami się mierzymy. W tej nowej szczególnej sytuacji częściej niż kiedykolwiek wcześniej każdy jest postrzegany w pewnym, także osobistym kontekście.

 

Po roku od wybuchu pandemii, jako zespół profesjonalistów zaangażowanych w życie wewnętrznych forów dla pracowników, obserwujących działania w ramach poszczególnych organizacji, chcemy pokazać, jak bardzo tematyka mental health jest dziś ważna i jak bardzo – w porównaniu do tego, z czym mieliśmy do czynienia jeszcze dziesięć lat temu – ten aspekt zyskał na znaczeniu. Pokazujemy trzy przykłady, w jaki sposób społeczności pracowników i organizacje radziły sobie z tym tematem i jak my je w tym wsparliśmy (i nadal wspieramy). Nasuwa nam się kilka wniosków, a wśród nich wielokierunkowość komunikacji związanej ze zdrowiem psychicznym i to, że organizacje osiągają najlepsze efekty wychodząc z inicjatywami w tym temacie, ale także pozwalając pracownikom samodzielnie podejmować ich własne inicjatywy.

 

Case 1: Czat z psychologiem


Po pierwszych newralgicznych tygodniach lockdownu wiosną 2020, kiedy część organizacji była już relatywnie dobrze zorganizowana pod względem pracy zdalnej, ale kiedy widać już było, że ten model niesie ze sobą prócz zalet także dodatkowe obciążenia, zaczęliśmy wspólnie z klientem badać potencjał i możliwości forum w tym kontekście. Jedną z pierwszych propozycji była organizacja czatu z psychologiem.

Jak to wyglądało? Na dwa tygodnie przed planowanym czatem zamieściliśmy na forum informację na ten temat po to, by pracownicy mieli możliwość zarezerwowania sobie czasu na to spotkanie i przygotowania pytań. Realizacja czatu odbywała się w firmie zatrudniającej łącznie kilkanaście tysięcy pracowników, więc oczywiste było, że takie spotkanie musi być właściwie zaplanowane, żeby nie dezorganizować pracy, ale jednocześnie dać użytkownikom możliwość wzięcia udziału w spotkaniu.

Do wątku inicjującego czat podpięliśmy formularz, który z jednej strony umożliwiał anonimowe zadanie pytania, a z drugiej – pozwalał na rozszerzenie zasięgu czatu, bo pytania przed spotkaniem zadawały także te osoby, które z różnych powodów (m.in. zmianowości pracy) nie miały możliwości wzięcia w nim udziału online.

W dniu czatu użytkownicy otrzymywali w specjalnym newsletterze link do spotkania, przez który mogli na nie wejść. W ten sposób zalogowało się naraz około 150 osób. Z wyprzedzeniem otrzymaliśmy około kilkadziesiąt pytań – część merytorycznie się powtarzała, ale zainteresowanie spotkaniem z profesjonalistą w zakresie zdrowia psychicznego było naprawdę spore.

Czat trwał godzinę i w tym czasie psycholog odpowiadał na pytania, takie jak:

  • Jak nie przenosić negatywnych uczuć, jakie czasem nam towarzyszą w pracy (irytacja, złość) na rodzinę? 
  • Czy jest jakiś sposób na skuteczne rozgraniczenie pracy od życia z domownikami, szczególnie w czasach pracy zdalnej? 
  • W jaki sposób można udzielić wsparcia osobom starszym, które i tak często czują się samotne, a w obecnej sytuacji jeszcze bardziej są odosobnione? 
  • Jak możemy przeciwdziałać ich poczuciu wykluczenia z normalnego życia?

Pytania wraz z odpowiedziami psychologa publikowaliśmy na żywo na czacie, a gdy ten się zakończył, użytkownicy – zarówno ci, którzy brali udział w czacie online, jak i ci, którzy tego nie zrobili, otrzymali pełne podsumowanie – stenogram – z tego spotkania.

Z komentarzy, które dodawali pod tym wątkiem jasno wynikało, że ta inicjatywa była dla nich ważna i potrzebna.


Case 2: Cykl podcastów


Prostszą, ale bardzo dobrze uzupełniającą czat formą była publikacja cyklu przygotowanych na zlecenie centrali materiałów audio, których tematyka dotyczyła właśnie zdrowia psychicznego. Tutaj użytkownicy otrzymywali regularnie (raz w tygodniu przez kilka tygodni) dedykowany content – kilkudziesięciominutowe odcinki podcastu o tematyce związanej z wyzwaniami psychologicznymi w czasie pandemii. Do realizacji tych materiałów centralnie zatrudniono profesjonalnych psychologów i psychoterapeutów, którzy dzielili się doświadczeniami oraz mówili o możliwościach radzenia sobie z sytuacją, a także wskazywali symptomy wskazujące moment, w którym warto sięgnąć po indywidualną pomoc profesjonalisty. W ten sposób temat zaburzeń nastroju, a także depresji został również odczarowany – okazało się, że na forum pracowniczym jak najbardziej jest na to miejsce, a otwartość firmy w tym zakresie spotkała się z dużym entuzjazmem (komentarze pod materiałami nie pozostawiają wątpliwości – taką inicjatywę pracownicy chwalą).


Case 3: Temat założony przez pracownika – zupełnie oddolna inicjatywa


Ostatni ale zdecydowanie nie najmniej ważny jest case sprzed kilku tygodni, kiedy na jednym z naszych forów użytkownik założył nowy wątek na temat zdrowia psychicznego i radzenia sobie w czasie pandemii z chandrą, depresją i tymi trudniejszymi stanami psychicznymi, zarówno u siebie, jak i u bliskich czy klientów, u których one również coraz bardziej się eksponują. Śmiały wpis, który w pierwszej chwili wydawał się mieszać wszystkie pojęcia związane z trudnościami w funkcjonowaniu w tej nowej rzeczywistości, a który okazał się otwierający także dla innych osób.

Forum stało się miejscem wsparcia dla pracownika, który odważył się rozpocząć ten wątek, a także dla wszystkich innych osób, które się z opisami w nim sytuacjami utożsamiały. Do dyskusji dołączyły kolejne osoby, pisząc merytoryczne komentarze i wskazując, jak radzić sobie z tą niełatwą covidową codziennością, ale także wskazując na konieczność kontaktu ze specjalistą, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Śledząc ten wątek jako moderatorzy mieliśmy poczucie, że:

  1. Świadomość problemów związanych z psychologicznymi aspektami pandemii jest wśród naszych użytkowników spora, a w niektórych wypadkach także wiedza z tego zakresu była imponująca,
  2. To, że pracownicy wymieniają się otwarcie swoimi doświadczeniami w tych tematach, robią to na forum z chęci pomocy i wsparcia swojego kolegi (którego de facto większość z nich zna tylko z forum, bo są to osoby pracujące w zupełnie różnych częściach Polski) jest najlepszym potwierdzeniem, że ta konkretna przestrzeń jest już przez nich oswojona i że cieszy się ich zaufaniem i jest to nasz sukces,
  3. Miejsce, gdzie można się tak otworzyć i gdzie każdy dostaje mikrofon, zwłaszcza w sytuacji kryzysu (ale nie tylko!) jest czymś ważnym i potrzebnym, a konsekwentne budowanie go jest inwestycją w budowanie odporności firmy, bo ludzie wzajemnie się wspierający – i w tematach związanych z mental health, i w codziennej wymianie wiedzy i doświadczeń, to solidny fundament każdej organizacji.


Podsumowując: nasze obserwacje wskazują jasno na to, że możliwość wymiany doświadczeń, a także emocji, zwłaszcza w czasie kryzysu, jest pracownikom bardzo potrzebna i że chętnie z niej korzystają. Udostępnienie im przestrzeni, w której mogą to robić, jest prostym sposobem na – z jednej strony poprawienie ich samopoczucia, a z drugiej – na wzmocnienie całej organizacji. Największą inwestycją jest tutaj obustronne zaufanie, ale o tym będziemy jeszcze nieraz pisać na naszym blogu.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *