Jak zaangażować społeczność pracowników przed świętami? Paczka sprawdzonych pomysłów na integrację w wersji online

Temat wraca jak bumerang – co roku zastanawiamy się, jakich akcentów użyć, żeby w firmie zapanował świąteczny nastrój. Zwykle kończy się na dekorowaniu biura, świątecznych upominkach czy spotkaniu, podczas którego kadra managerska składa pracownikom życzenia. Pytanie, czy to wystarczy, żeby wywołać efekt: zintegrować ludzi wokół świąt i sprawić, żeby ten ostatni miesiąc roku był wyjątkowy i wzbudzał ciepłe emocje. W większości przypadków pewnie nie – zwłaszcza tam, gdzie pracownicy pracują w rozproszonej strukturze i nie spotykają się regularnie. Czyli w tym i w ubiegłym roku (a patrząc na zapowiedzi wielu pracodawców także w latach kolejnych) de facto – wszędzie, bo przecież w dużej mierze nadal pracujemy zdalnie.


Żeby zmniejszyć ten dystans, a także tchnąć w zespoły „ducha świąt” oraz nadzieję na kolejne miesiące (nadal jest bardzo potrzebna), warto przyjrzeć się tym społecznościowym aktywnościom, które już świetnie się sprawdziły (i nadal sprawdzają!) na wewnętrznych forach, którymi zarządzamy u klientów. Bo ciekawią, włączają, integrują i angażują.


Kalendarz adwentowy, czyli zaangażowanie przez cały miesiąc


Pomysł jest prosty: na społecznościowej platformie dla pracowników (enterprise social network czy inaczej ESN) publikujemy wpis, w którym znajduje się graficzny kalendarz z okienkami – podobny do tego, który znamy z dzieciństwa, z tą różnicą, że w okienkach nie ma czekoladek, tylko… zadania. Okienka sukcesywnie, zgodnie z założonym rytmem odkrywamy, linkując do świątecznych wpisów, które użytkownicy mają komentować. Tematyka krąży wokół świąt – opieramy ją na pewnym sentymencie. Wykonywanie zadań z kalendarza ma być jak comfort food – ma nostalgiczną wartość i jest jednocześnie…”kaloryczne”, bo zadań mamy sporo. Wśród tematów, o których użytkownicy forum dyskutują, są m.in.:

• Pierwsze spotkanie ze św. Mikołajem
• Ulubiony świąteczny film
• Pierwsze wspomnienie związane ze świętami
• Najfajniejszy prezent
• Ulubiona świąteczna melodia
• Ulubiona potrawa świąteczna


Wątków połączonych z wątkiem inicjującym zabawę jest 9, nie 24 jak tradycyjnym kalendarzu adwentowym – chodzi o to, by nie przytłaczać pracowników liczbą wpisów do skomentowania, ale żeby to była spokojna zabawa w przemyślanym rytmie. Całość może (ale nie musi!) być połączona z „misją świąteczną”, w której najbardziej aktywni otrzymują upominki (punkty albo nagrody rzeczowe).

Z naszego doświadczenia wynika, że wokół kalendarza i tematu świąt gromadzi się sporo pracowników, którzy chętnie dzielą się komentarzami. Odkrywanie okienek, a potem udzielanie się we wpisach, jest przyjemną odskocznią od codzienności, pozwala się poznać i zbliżyć do siebie poprzez podobne doświadczenia. Pracownicy wiedzą, w jakich dniach otworzymy kolejne okienka i czekają na ten moment: są ciekawi, jakie zadanie dla nich przygotowaliśmy, a potem z przyjemnością wracają do swoich wspomnień.


Wyzwanie: Zadbaj o siebie w grudniu


Grudzień bywa trudny: poza świętami, które wyłączają pracowników ze standardowego rytmu pracy, tygodnie poprzedzające Boże Narodzenie i tydzień tuż przed końcem roku są odbierane jako ostatni dzwonek na dopięcie rocznych założeń. Moment intensywny i wymagający dużego zaangażowania i czasu. Coraz głośniej mówi się jednak o potrzebie dbania o siebie. Dlatego na naszych forach proponujemy rodzaj wyzwania, w którym zadaniem pracowników jest dzielenie się z innymi doświadczeniami i inspiracjami, jak o siebie dbać. Może ono mieć formę bardziej ogólną, wymagającą jedynie dodawania pomysłów na troskę o siebie w tym okresie, ale można stworzyć z tego tematu typowe, znane m.in. z innych mediów społecznościowych wyzwanie (to, w którą stronę pójdziemy, wyznacza m.in. kultura organizacyjna). Polega to na tym, że użytkownicy piszą regularnie, jak w danym dniu o siebie zadbali. Jeśli mamy taką możliwość, możemy za tę dbałość o siebie i dzielenie się tym z innymi (a co za tym idzie – inspirowanie) nagradzać drobnymi upominkami. Na pewno niezależnie od tego warto regularnie podsumowywać (np. graficznie) działania pracowników, pisząc, ile osób w danym dniu zrobiło coś tylko dla siebie i dla swojego dobrego samopoczucia. Taka aktywność oswaja z tematem dbania o dobrostan i utwierdza w przekonaniu, że takie działania są ważne i że firma ma tego świadomość.


Jak nie dać się zwariować?


Wariacją na temat wyzwania „Zadbaj o siebie…” jest publikacja wątku „Jak nie dać się zwariować w grudniu? Wasze sposoby na bezstresowe święta”. Taka treść pozwala na zupełnie dowolne dzielenie się swoimi tipami na temat również związany z dobrym spędzaniem świąt i nierzadko pomijaną kwestią wellbeeing. Promowanie takich treści pozwala utrwalić pozytywny przekaz, że warto o siebie dbać (i jak to robić!) oraz że firma wspiera takie podejście.


Społecznościowe działania społeczne: Świąteczna „Paczka dla robaczka”


Na działania CSR – także te związane ze świętami – jest już zwykle w firmach jakiś pomysł. Oprócz ogólnopolskiej akcji Szlachetna Paczka, w której pracownicy mogą wskazać rodzinę czy rodziny, którym kompletują paczki na święta, są też inne ciekawe rozwiązania. Warto je realizować w ramach społecznościowej platformy dla pracowników, bo taka aktywność jest wartościowa zarówno dla obdarowanych, jak i dla obdarowujących. Taka współpraca w dobrym celu wspiera integrację i wzajemnie poznawanie się pracowników.


Jeden z naszych klientów od lat wspiera ośrodek wychowawczy dla dzieci. Już pod koniec listopada organizuje akcję, której początkiem jest prośba do wychowawców ośrodka, by dostarczyli listy pisane przez dzieci (o czym marzą i czego potrzebują). Kiedy taka lista dzieci i ich marzeń jest już gotowa, na forum zaczynamy akcję mobilizującą: pracownicy zapoznają się z listą i za pomocą specjalnego formularza wybierają, komu zrobią prezent. Muszą działać szybko, bo lista szybko się kurczy.


Mogłoby się wydawać, że jest to mało angażująca społecznościowo akcja, ale to nieprawda: pracownik, który wybierze swojego obdarowanego, musi zaangażować się w skompletowanie konkretnego prezentu (często są to bardzo dobrze zdefiniowane marzenia – konkretna lalka czy auto, a dla starszych dzieci bluza z ulubionym motywem albo plakat zespołu, który nie zawsze tak łatwo jest kupić), więc kiedy już mu się to uda, często po prostu chce się tym podzielić z innymi. I robi to w rozmowie na forum, wrzucając zdjęcia, a czasem też dzieląc się opisem przygody, która towarzyszyła mu przy polowaniu na upominek. Ponieważ współpraca z ośrodkiem trwa już od wielu lat, akcja również jest organizowana co roku. Początkowo w intranecie, a obecnie na społecznościowej platformie dla pracowników, gdzie jest znacznie więcej możliwości wspierania tej komunikacji. Jest powtarzalna, ale zdecydowanie nie nudna – budzi wiele pozytywnych emocji (m.in. ekscytacja towarzysząca „rywalizacji” o możliwość obdarowania konkretnego dziecka, duma czy wzruszenie). Elementem wieńczącym akcję są zdjęcia uśmiechniętych, obdarowanych dzieci publikowane za zgodą opiekunów na forum.


Innym sposobem na podniesienie zaangażowania, a przy tym zintegrowanie pracowników w tym świątecznym okresie, jest udostępnienie im takiego miejsca w ramach platformy, w którym będą mogli włączać innych w akcje na zewnątrz – wszelkie zbiórki, które odbywają się poza firmą, a które też można wesprzeć społecznościowo. Okazuje się, że pracownicy sami bardzo często organizują takie akcje, a wewnętrzna sieć jest dla nich doskonałym mikrofonem do ich promocji. Przy okazji pokazują też swoje zainteresowania i inspirują innych.


Rok kończ(y)my pozytywnie


W drugiej połowie grudnia, kiedy naturalne jest podsumowywanie roku, chcemy zmobilizować pracowników do optymistycznego spojrzenia wstecz. Bo faktycznie – zarówno poprzedni, jak i ten rok były szczególne i trudne, ale zdarzały się też przecież dobre sytuacje, które wywołują uśmiech na twarzach. Zachęcamy więc do podzielenia się nimi z innymi: dzięki temu każdy ma okazję spojrzeć na mijający rok z uśmiechem, a do kolejnego podejść z nadzieją. Pracownicy dzielą się tymi dobrymi informacjami i wzajemnie inspirują.


Dobrze się sprawdza tzw. akcja-nominacja: pracownicy wymieniają czy opisują te pozytywne sytuacje mijającego roku i oznaczają (tagują) na forum kolejną osobę, którą również typują do tego zadania. Ona dokładnie w ten sam sposób oznacza kolejnego pracownika.


Taki pozytywny akcent na koniec roku jest w cenie. Dzięki takiemu wątkowi ludzie mogą wrócić do momentów, które były dla nich przyjemne. A dodatkowo poznają się nawzajem – to ważne, zwłaszcza teraz, gdy możliwości wypicia wspólnej kawy w biurowej kuchni są nadal ograniczone.


Świątecznie, pysznie, lokalnie albo „Przyślij przepis na święta”


To formuła, która sprawia, że w luźnej atmosferze pracownicy mogą podzielić się wariacjami kulinarnymi na temat świąt. Nasze doświadczenie pokazuje, że przynajmniej u części klientów, tematyka związana z kulinariami, zwłaszcza w takim czasie jak święta, przynosi nieoczekiwanie duże zainteresowanie i zaangażowanie. Taki wątek pozwala otworzyć się pracownikom i poprzez kuchnię opowiedzieć więcej o sobie.


Tematy kulinarne można też połączyć ze specjalną „misją świąteczną”, mobilizując użytkowników do przysyłania np. przepisów na święta. Wówczas gromadzą oni punkty, które mogą być wymieniane na nagrody. Metod wzmacniania zaangażowania może być zresztą więcej. Wszystko zależy od wewnętrznych ustaleń w firmie.


Czysta rozrywka, czyli tematyczne quizy wiedzy


Jednymi z najbardziej angażujących i ciekawych aktywności świątecznych do wykorzystania na społecznościowym forum pracowników, są wszelkie zabawy dotyczące wiedzy. Jeśli tylko technologia na to pozwala, warto dawać użytkownikom możliwość rozwiązywania ciekawych quizów. Jednym z naszych hitów jest quiz na temat świątecznych produkcji filmowych. Podobnie dużym zainteresowaniem cieszą się quizy wiedzy na temat nietypowych zwyczajów wigilijnych w Polsce i na świecie.


Rozwiązanie takiego quizu może (ale nie musi!) wiązać się z drobnymi upominkami, natomiast z naszych obserwacji wynika, że dla użytkowników forum jest to po prostu dobra zabawa. Z chęcią dzielą się informacjami na temat liczby zdobytych punktów – budujemy więc elementy bezpiecznej rywalizacji.


A poza tym tradycyjnie: życzenia, spotkania z zarządem, dekorowanie forum na święta i noworoczne postanowienia


Z tradycyjnych elementów na forum nie warto rezygnować. W ostatnim miesiącu roku pracownicy oczekują kontaktu z przełożonymi, także (a w ostatnich dwóch latach może przede wszystkim) online. Więc dobrze przygotowane, prawdziwe życzenia np. w formie wideo, a także dekorowanie forum na święta przy pomocy grafik przypominających o tym szczególnym czasie – to motywy evergreen. Takie rozwiązania świąteczne nigdy się nie zestarzeją. Podobnie jak zachęcanie do dzielenia się noworocznymi postanowieniami! To również się sprawdza, nawet nie w kontekście dzielenia się samymi postanowieniami, które jednak często są dość osobiste i prywatne, co sposobami, jak je faktycznie realizować.


Mamy nadzieję, że w ramach narzędzi, którymi dysponujesz, ta garść inspiracji pozwoli Ci zaplanować fantastyczny grudzień: pełen dobrych emocji, wciągający i inspirujący. Wsparciem na pewno będzie umiejętnie prowadzona otwarta komunikacja wewnętrzna w firmie i komunikacja społecznościowa.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *