Komunikacja wewnętrzna w czasie kryzysu – jak rozmawiać z pracownikami?

Dwa lata temu świat, który znaliśmy, zmienił się nie do poznania z powodu pandemii COVID. Wielu z nas pierwszy raz miało do czynienia z tak poważnym kryzysem na międzynarodową skalę. Teraz, wraz z wojną w Ukrainie, przeżywamy kolejny wstrząs. Jednocześnie trwa walka z pandemią i wojna. Żadne słowa nie wyrażają w pełni tego, co czujemy i wszystkie wydają się nieodpowiednie. 

Jednak słowa są potrzebne. Niezbędne jest miejsce do rozmowy, także w przestrzeni zawodowej. Jak w tej trudnej sytuacji rozmawiać z pracownikami? Nie jesteśmy ekspertami od komunikacji w sytuacji wojny toczącej się przy naszej granicy. Chcemy jednak podzielić się z Wami doświadczeniem, które zdobyliśmy podczas pandemii COVID i w ciągu ostatnich kilku dni. Mamy nadzieję, że te proste wskazówki okażą się pomocne


Daj pracownikom przestrzeń do rozmowy


Z naszego doświadczenia wynika, że pracownicy potrzebują przestrzeni do rozmowy o trudnej sytuacji, która dotyczy nas wszystkich. W 2021 roku tematy związane z pandemią były jednymi z najczęściej czytanych i komentowanych wątków na naszych platformach ESN – enterprise social networkBazując na tym doświadczeniu, od piątku uruchomiliśmy na większości naszych portali temat związany z pomocą Ukrainie. W tych wątkach obserwujemy dużą aktywność pracowników. Pojawiają się także nowe wpisy dodane przez użytkowników.


Pamiętaj, że Twoi pracownicy działają w sytuacji ogromnej niepewności i stresu. Daj im przestrzeń do rozmowy w firmowych kanałach komunikacji (jeśli nie będzie takiego miejsca, będą rozmawiać korzystając z kanałów nieformalnych). Skup się na praktycznych wskazówkach, opisie działań, które razem można podjąć, pozostaw miejsce na inicjatywy pracowników. O czym pisać? Nie chodzi wcale o przestrzeń do dyskusji politycznych. W naszych wątkach, zarówno w czasie pandemii, jak i wojny w Ukrainie, skupiliśmy się na praktycznych radach, co każdy z nas w tej sytuacji może zrobić i jak pomóc.


O czym warto pisać?

 •  O możliwych sposobach pomocy – wskaż sprawdzone instytucje, akcje, w które można się włączyć.
 •  O działaniach podjętych przez Twoją firmę na rzecz pomocy ofiarom wojny.
 •  O wsparciu dla pracowników żyjących na terenach przygranicznych / pochodzących z Ukrainy i ich rodzin, ale także o wsparciu dla wszystkich pozostałych pracowników, dla których ta sytuacja jest trudna.
 •  O tym w jaki sposób sytuacja międzynarodowa wpływa na Waszą firmę, jakie działania zostały podjęte, by zachować stabilność i miejsca pracy.


Pozostaw też przestrzeń do rozmowy – daj pracownikom możliwość zgłoszenia własnych inicjatyw, miejsce na zadanie pytań, poproszenia o pomoc czy rozmowę o emocjach, które towarzyszą tej trudnej sytuacji. Spraw, żeby poczuli się „zaopiekowani”. Jeśli jesteś liderem – bądź blisko swoich pracowników.


Bezpieczeństwo


Na niektórych prowadzonych przez nas platformach ESN pojawiły się również tematy związane z bezpieczeństwem. Dotyczy to zarówno korzystania ze sprawdzonych źródeł informacji, ogólnych zasad, związanych z postępowaniem w czasie sytuacji kryzysowej (takich jak racjonalne podejmowanie decyzji, nie wpadanie w panikę), jak i bezpieczeństwa danych osobowych. Na jednym z naszych forów w komunikację z pracownikami włączył się Inspektor Ochrony Danych Osobowych (IODA). Podczas obecnego konfliktu wiele mówi się o działaniach hakerów, którzy włączyli się w walkę z Rosją. IODA przypomniał m.in., żeby nie reagować na prośby o udostępnianie swojej przestrzeni dyskowej hakerom – nigdy nie wiadomo, kto faktycznie się z nami kontaktuje.


Wyważona komunikacja


Trwa wojna w Ukrainie, ale jednocześnie życie nie stanęło w miejscu. Dalej pracujemy, nasze firmy działają, toczy się życie zawodowe. Jak w tej sytuacji prowadzić komunikację w innych obszarach, nie związanych z sytuacją kryzysową?


Na naszych platformach enterprise social network zdecydowaliśmy się na prowadzenie wyważonej, stonowanej i dopasowanej do sytuacji komunikacji. Zgodnie z planem piszemy o tematach merytorycznych. W obszarach „miękkich” poruszamy tematy poważniejsze. Na ten moment zrezygnowaliśmy z treści „rozrywkowych”. Zastosowaliśmy także zasadę umiarkowanej komunikacji – skupiamy się na tematach najważniejszych i kontynuacji rozpoczętych już cyklów. Ograniczamy nowe treści, które nie są priorytetowe, żeby nie stworzyć szumu komunikacyjnego i żeby najważniejsze tematy nie umknęły. Taka komunikacja sprawdzała się do tej pory w innych sytuacjach kryzysowych – m.in. na początku pandemii COVID.


Jak Wy radzicie sobie z komunikacją wewnętrzną w czasie kryzysu? Co się sprawdza? Z czego zrezygnowaliście? Zapraszamy do rozmowy i zadawania pytań w naszych mediach społecznościowych (LinkedIn i Facebook).


Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *