Czy kultura organizacyjna Twojej firmy jest gotowa na dominację pokoleń Y i Z na rynku pracy? Cz.2 – oczekiwania wobec pracy, przełożonych, komunikacja wewnętrzna.

W pierwszej części artykułu pisaliśmy o motywacji osób z pokoleń Y i Z do pracy CZYTAJ. Największe wyzwania dla pracodawców wiążą się jednak z oczekiwaniami Y-ów i Z-ów wobec przełożonych, komunikacji i stylu pracy. W wielu firmach kultura organizacyjna i komunikacja wewnętrzna będą musiały przejść prawdziwą rewolucję, by dopasować się do potrzeb najmłodszych generacji. Dlaczego?

 

Komunikacja wewnętrzna i przywództwo – czy wraz z pokoleniami Y i Z nadchodzi rewolucja?


Pracownik odszedł z pracy z dnia na dzień i nawet nie dał znać, że więcej nie przyjdzie! Czy w Waszej firmie już się to zdarzyło? Co warto wiedzieć o pokoleniach Y i Z i jak kształtować komunikację z nimi oraz rolę lidera, by uniknąć takich sytuacji?


Na polskim rynku w niektórych firmach komunikacja wewnętrzna nadal postrzegana jest jako przekazywanie informacji z góry na dół i prowadzona jest w oficjalnym, korporacyjnym tonie. Bardziej przypomina „propagandę sukcesu” niż szczerą rozmowę zarówno o osiągnięciach, jak i o wyzwaniach. Rola lidera bywa sformalizowana, hierarchiczna, a osoby z najniższych stanowisk nie mają kontaktu z kadrą zarządzającą. Wiele osób powie, że przecież tak było przez lata i było to skuteczne, więc po co to zmieniać? Niestety, wymienione powyżej cechy komunikacji wewnętrznej i przywództwa, działają na pokolenia Y i Z jak przysłowiowa „płachta na byka”.


Zacznijmy od zestawienia – oczekiwania Y-ów i Z-ów wobec przełożonych i komunikacji:

 

Uczciwość, szczerość, rozwinięte umiejętności komunikacyjne – czy kultura organizacyjna Twojej firmy wspiera te wartości wśród kadry menedżerskiej?


Najmłodsze pokolenia pracowników oczekują od liderów, poza solidną wizją biznesową, uczciwości, szczerości i rozwiniętych umiejętności komunikacyjnych. Chcą, by ich zdanie było brane pod uwagę, by włączano ich w sprawy ważne dla firmy. Komunikacja powinna być otwarta i wielostronna. Musi dać pracownikom możliwość wypowiedzi, zadawania pytań, miejsce do dyskusji i częstej informacji zwrotnej. Czy tak wygląda komunikacja wewnętrzna w Twojej firmie? Czy liderzy są dostępni dla szeregowych pracowników? Czy rozmawiają z nimi, odpowiadają na ich pytania, chwalą pracowników za dobre wyniki?


Jeśli nie, najwyższa pora to zmienić. Tylko jak? Jak kierownicy mają zachować częsty kontakt ze wszystkimi swoimi pracownikami, poznać i brać pod uwagę ich zdanie, udzielać im informacji zwrotnej, doceniać ich działania? W tym właśnie może pomóc enterprise social network (wewnętrzna sieć społecznościowa). Szczera, otwarta i wielostronna komunikacja to podstawowe założenie tego narzędzia. Ale uwaga, samo wdrożenie wewnętrznej platformy nie pomoże! Konieczna jest obecność na niej liderów i ich włączenie się w dialog z pracownikami. Może to przynieść wiele korzyści. Budowanie zaangażowania pracowników i wzmacnianie ich poczucia, że są dla firmy ważni i zauważeni to jedna strona medalu. Druga to wymierny, pozytywny wpływ na biznes firmy. To pracownicy szeregowi na co dzień mają kontakt z klientami. Znają najlepiej ich potrzeby i oczekiwania, a także produkt. Oddając im głos i biorąc pod uwagę ich zdanie, pracodawca działa na swoją własną korzyść.

 

Przykład – szczera, wielostronna komunikacja
Na wielu naszych platformach obserwujemy, że budowanie zaangażowania pracowników jest ściśle powiązane z włączeniem się kadry kierowniczej w szczerą i otwartą komunikację z zespołem. Wątki, w których kierownicy odpowiadają na pytania pracowników, dziękują im za zaangażowanie, gratulują wyników czy pytają o zdanie zespołu, cieszą się największym zainteresowaniem i generują najwyższe statystyki. Dzięki tego typu „rozmowom” na naszych platformach udało się wypracować wiele ciekawych rozwiązań, dotyczących poprawy jakości obsługi, innowacji w różnych obszarach, wychwycenia i poprawienia błędów w produktach i aplikacjach, a także zapobiec wielu potencjalnym sytuacjom kryzysowym.

 

Lojalność pracowników – wobec pracodawcy czy wobec siebie? Strategia win-win


Co jeszcze jest ważne w podejściu do pracy pokoleń Y i Z?


Pracownikom z pokoleń Y i Z często zarzuca się brak lojalności wobec pracodawcy – nie jest to prawda. Prawdą jest jednak, że dla osób z tych generacji ważniejsi niż praca są oni sami i ich rodziny. Dlatego, jeśli chcesz wypracować lojalność pracowników z generacji Y i Z, przede wszystkim zadaj sobie pytanie: „Czy jako pracodawca jesteś lojalny wobec nich?” Nie oczekuj od nich zostawania po godzinach czy przedkładania spraw zawodowych nad prywatne, szczególnie podczas pandemii. Zaplanuj pracę tak, by była możliwa do wykonania w czasie na nią przeznaczonym. Połóż nacisk na efektywne zarządzanie wiedzą w organizacji i zastosuj narzędzia, dzięki którym współpraca będzie łatwa – szczególnie w warunkach pracy zdalnej czy hybrydowej.


Jak platforma ESN – enterprise social network może wesprzeć Twoje działania? Platforma umożliwia lepsze zarządzanie wiedzą w organizacji i dostępem do niej. Podobnie jak w Intranecie, możesz tworzyć tu kategorie wiedzy, które są widoczne tylko dla określonych grup. Ważne tematy możesz dodatkowo promować przez banery / popupy, newsletter, na stałe przypiąć do górnego menu lub wybranego miejsca na stronie głównej. W przeciwieństwie do informacji, przesłanych drogą mailową, na platformie najważniejsze treści nie znikną w natłoku innych tematów. Będziesz też mieć dostęp do statystyk – sprawdzisz, ile osób zapoznało się z danym materiałem i czy ten temat je angażuje – czy go polubiły, skomentowały, czy mają pytania, wątpliwości, uwagi… Jeśli tak – możesz na nie od razu odpowiedzieć. Zdarza się też, że odpowiadają na nie współpracownicy, którzy już zetknęli się z taką sytuacją. Przyspiesza to rozwiązywanie problemów i usprawnia pracę.


Dodatkowo na platformie każdy pracownik może stworzyć własny wątek – podzielić się z innymi doświadczeniem, zapytać o radę, zwrócić uwagę na ciekawy materiał czy informację, zgłosić pomysł na usprawnienie. Szczególnie ważne jest to dla organizacji o rozproszonej strukturze, działających w modelu pracy zdalnej lub hybrydowej.

 

Przykład – zarządzanie wiedzą w organizacji i współpraca – wykorzystaj doświadczenie pracowników
Na wielu prowadzonych przez nas platformach w grupach roboczych osoby z różnych zespołów pytają o radę lub proszą o pomoc w rozwiązaniu danego problemu. Często, zanim ktoś z centrali firmy zdąży odpowiedzieć (czyli zanim zadziała ścieżka formalna), sprawa rozwiązuje się sama, dzięki odpowiedziom uzyskanym od innych użytkowników forum. Dzięki temu pracownicy mogą sprawniej realizować codzienne obowiązki.

 

Rywalizacja i współpraca


Dla osób z pokolenia Y ważna jest współpraca, osoby z pokolenia Z, choć cenią współpracę i dobrą atmosferę w zespole, mają naturalną skłonność do rywalizacji i chcą osiągać indywidualne sukcesy. Jak zaspokoić potrzeby jednych i drugich, a jednocześnie sprawić, by wszyscy „grali do jednej bramki”? Duże znaczenie ma odpowiednie wyznaczenie celów, tak, by osobisty sukces był powiązany z sukcesem całego zespołu.


Enterprise social network pozwala stworzyć odpowiednie środowisko zarówno dla osób, które cenią współpracę, jak i dla tych, które chcą być zauważone i wyróżnione. Współpraca w grupie wspierana jest przez takie funkcje platformy ESN jak grupy robocze, dyskusje, możliwość inicjowania/ publikowania własnych tematów. W wyróżnieniu poszczególnych osób z imienia i nazwiska pomagają rankingi użytkowników, gratulacje od przełożonych, specjalne konkursy / wątki oraz quizy, w których wyróżniani są najlepsi.

 

Przykład – wsparcie sprzedaży i docenianie najlepszych
Jeden z naszych Klientów na platformie ESN prowadzi działania, których celem jest wsparcie sprzedaży (np. w czasie trwających kampanii). W osobnym wątku ogłaszane są cele sprzedażowe na dany okres. Pracownicy zachęcani są do typowania wyników, co pozwala wprowadzić do poważnej akcji sprzedażowej nieco luźniejszą, przyjazną atmosferę. Cyklicznie publikowane są podsumowania, w których podany jest ogólny wynik oraz z imienia i nazwiska wymieniane są osoby, które w danym okresie osiągnęły najlepsze efekty. Przełożeni i współpracownicy zamieszczają pod wpisami gratulacje. To jeden z pomysłów na włączenie platformy ESN w działania mające na celu wsparcie sprzedaży i zaspokojenie potrzeby bycia docenionym.


W realizacji potrzeby wyróżnienia się może też pomóc umożliwienie rywalizacji na innym polu, nie związanym z obowiązkami zawodowymi. Na większości naszych platform społecznościowych co miesiąc lub co kwartał publikujemy podsumowania. Poza informacjami takimi jak ilość nowych wątków, unikalnych użytkowników czy najpopularniejsze tematy podajemy ranking najaktywniejszych użytkowników. Na niektórych platformach ESN ranking taki jest na stałe widoczny na stronie głównej. Osoby ceniące rywalizację mają okazję do zdrowej konkurencji z innymi użytkownikami, która nie zaburza współpracy przy tematach merytorycznych.


Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, zachęcamy do zapisania się na nasz newsletter (wysyłamy go raz w miesiącu, zawiera ciekawe artykuły i badania dotyczące komunikacji) i do obserwowania nas i do dyskusji na naszych profilach na LinkedIn i Facebooku.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *