Diabeł tkwi w szczegółach, a innowacje w tłumie!

Podziel się:

Twoi pracownicy tworzą zespół dobrze wyszkolonych specjalistów, doświadczonych i kreatywnych, otwartych na innowacje i dzielenie się wiedzą. Do czego możesz ich zaangażować i jak powinieneś to zrobić?

W dynamicznie zmieniającym się świecie ważne jest, aby szybko i precyzyjnie rozpoznawać obszary nowych oczekiwań klientów w działaniach sprzedażowych czy obsługowych. Tym bardziej, że konkurencja nie śpi – musimy ją gonić lub być o krok przed nią. Wiele firm wykorzystuje w tym celu mechanizmy społecznościowego crowdsourcingu wewnętrznego. W skrócie chodzi o angażowanie zatrudnionych osób, aby pozyskać od nich wiedzę, doświadczenie w rozwiązywaniu problemów lub zebrać nowe pomysły na usprawnienia czy innowacje.

Doświadczenie wielu firm na świecie uczy, że crowdsourcing najlepiej sprawdza się w przedsiębiorstwach z rozproszoną strukturą, zwłaszcza tam, gdzie pracuje się o różnych porach dnia, w różnych regionach kraju, Europy czy świata. Jak to wygląda w praktyce w dużych polskich organizacjach? Poniżej trzy przykłady z życia przedsiębiorstw korzystających z naszej platformy SalesPower, wewnętrznej sieci ESN (z ang. enterprise social network ), dla których udało nam się dzięki crowdsourcingowi wypracować konkretne korzyści.

1. Zgłoś pomysł na usprawnienie

Od kilku miesięcy w firmie funkcjonuje proces zamówień online. System funkcjonuje nieźle, ale otrzymujemy pojedyncze zgłoszenia, że w kilku miejscach mógłby działać skuteczniej i bardziej optymalnie. Te sygnały tradycyjnie przekazywane były podczas spotkań raportujących, potem trafiały na skrzynki mailowe kierowników regionalnych, którzy następnie przesyłali je do makroregionów, by ostatecznie pojawiły się u właściwej osoby z centrali. Ale tym razem musi być inaczej, bo czas to pieniądz i chcemy reagować dużo szybciej, niż to robiliśmy do tej pory. Organizujemy więc masową akcję zgłaszania pomysłów na usprawnienia procesu zamówień i docieramy z nią bezpośrednio i jednocześnie do 2 tysięcy sprzedawców. W tym celu udostępniamy wszystkim specjalne miejsce na SalesPowerze. Każdy może zaproponować swój pomysł oraz oddać głos na sugestię zgłoszoną przez kolegę. Inicjatywy, które zbiorą najwięcej głosów firmowej społeczności w pierwszej kolejności trafią do analizy biznesowej.

2. Szukamy nazwy dla nowego produktu

Za trzy miesiące na rynku pojawi się nowy produkt. Podczas gdy sztab specjalistów dopracowuje ostatnie szczegóły, aby produkt był dostępny w firmowych systemach, decyzję o tym, jaka będzie jego komercyjna nazwa , podejmą sami pracownicy. Wszyscy są zaproszeni do tego procesu. Co dokładnie będą robić? Zostaną zaangażowani do zgłaszania propozycji na nazwę, spośród których departament marketingu wybierze 5 najciekawszych. Następnie zostaną one poddane pod głosowanie przez wszystkich w firmie. Autor zwycięskiego pomysłu otrzyma drobną nagrodę, a wszyscy będą mieli wpływ na ostateczny wizerunek nowego produktu.

3. Nie pytaj co pracownik może zrobić dla firmy, ale co firma może zrobić dla pracownika

W sezonie wiosenno-letnim setki osób dojeżdżają do pracy rowerem, ale w świetnie wyposażonym biurowcu brakuje pryszniców. Po przebytej drodze do pracy rowerzyści woleliby się odświeżyć. Zasada „chcieć to móc” zadziałała tutaj wzorcowo – jeden z cyklistów zgłosił w wewnętrznej sieci inicjatywę wybudowania w firmie kilku pryszniców. Gdy w niecałe 2 tygodnie pod jego postem pojawiło się ponad tysiąc „lajków”, centrala nie mogła tego zbagatelizować – prysznice powstały, a pracownicy dzięki tej sprawie zyskali przekonanie, że ich głos ma znacznie.

Crowdsourcing w kontekście komunikacji wewnętrznej ma wiele zalet. Takie działania angażują ludzi w ich pracę, w życie firmy, dają im poczucie wpływu, dostarczając jednocześnie rozwiązania, na które w dzisiejszych czasach nie wolno zbyt długo czekać. Jeśli w Twojej firmie wykorzystujecie już elementy crowdsourcingu, koniecznie napisz o tym w komentarzu pod tym artykułem.

 

Magda Janiszewska
Community Manager
LearnPlace.pl

 

Poznaj również Wewnętrzna sieć społecznościowa w firmie – 5 kroków do zaangażowania pracowników

Podziel się: