Wewnętrzna sieć społecznościowa w firmie – 5 kroków do zaangażowania pracowników

Podziel się:

Wyobraźmy sobie taką sytuację: rozproszona sieć sprzedaży wdrożyła u siebie narzędzie do dialogu z pracownikami (z ang. enterprise social network – ESN). Zaraz po jego premierze wyłoniła się grupa aktywnych użytkowników, którzy zaczęli masowo zakładać wątki, zgłaszać pomysły, udzielać odpowiedzi na pytania kolegów – słowem – weszli w rolę ambasadorów forum. Pracownicy zaczęli się integrować, pomagać sobie nawzajem, centrala dostrzegła korzyści z nowego, interaktywnego kanału.

Czy to już czas, żeby odtrąbić sukces i odkorkować szampana? Z jednej strony oczywiście tak, ale warto pamiętać, że jest też druga strona medalu…
W skrajnych przypadkach wąska grupa zaangażowanych użytkowników może zdominować większość dyskusji. Praktyka pokazuje, że warto starać się temu zapobiec. Z drugiej strony jest pokaźna grupa pracowników, którzy jeszcze nie zdobyli się na odwagę, aby na forum dodać komentarz. Często są to osoby z natury bardziej wstrzemięźliwe lub nowe w organizacji, które jeszcze nie czują się w niej pewnie.

Co może ich blokować?

W większości przypadków podświadomie obawiają się, że niewiele wniosą do dyskusji, wypadną blado na tle kolegów, napiszą coś niestosownego, zadadzą głupie pytanie, odsłonią brak kompetencji itd. a w efekcie narażą się na śmieszność i zostaną ,,zjedzeni” przez cynicznych aktywnych userów. Warto zadbać o takich użytkowników i dołożyć starań, aby ich zaktywizować. Duże pole do popisu ma moderator/opiekun forum.

Poniżej kilka sprawdzonych działań z naszego podwórka ukazujących, jak można przeobrazić nieprzekonanych pracowników w heavy userów:

1. Załóż grupę dla nieaktywnych i nowych użytkowników

Dzięki wydzielonej grupie dyskusyjnej i dedykowanemu mailingowi, będziesz miał możliwość kierowania do nich spersonalizowanych komunikatów:

  • ,,Nie było Cię na forum już tydzień. Kliknij i sprawdź, co ważnego Cię ominęło”
  • ,,Już od tygodnia jesteś nowym użytkownikiem forum. Jesteśmy ciekawi Twoich pierwszych wrażeń”

2. Nie obawiaj się publikować lekkich treści

One nie wymagają od użytkowników ryzykownych, merytorycznych komentarzy:

  • ,,Jesteś nowy na forum? Przywitaj się z innymi użytkownikami i napisz kilka słów o sobie”
  • ,,Zbieramy pomysły na majówkowy wyjazd. Poleć nam ciekawą miejscówkę w swojej okolicy”

Zachęcając pracowników do wzięcia udziału w nieformalnej dyskusji, będzie im potem łatwiej zabrać głos w merytorycznym wątku.

3. Daj do zrozumienia, że świeże spojrzenie jest atutem

Zaangażuj ich w dyskusję na temat rozwoju forum:

  • ,,Jako nowy użytkownik, podziel się swoją opinią i napisz, co Ci się podoba na portalu, a jakie rzeczy wymagają zmiany”
  • ,,Napisz, co może blokować przed swobodnymi wypowiedziami na forum”

4. Pochwal za aktywność na ESN

Przede wszystkim podziękuj poprzez cykliczne podsumowania:

  • ,,Oto 5 nowych forumowiczów, którzy w minionym miesiącu angażowali się najczęściej. Dziękujemy!”
  • ,,Brawa dla Michała, który, będąc na naszym portalu dopiero od miesiąca, już zgłosił 10 pomysłów”

5. Zachęć ich, aby zwiedzili forum

Zainteresuj ich treściami, które pojawiły się na ESN wcześniej. W tym celu możesz np. zorganizować quiz z wiedzy, którą można znaleźć właśnie we wcześniej opublikowanych materiałach. Oczywiście po zakończeniu koniecznie publicznie wymień użytkowników, którzy poradzili sobie z pytaniami najlepiej ?
Wysokie zaangażowanie tzw. early adopterów na wewnętrznym firmowym forum to duża wartość, ale ma swoje mankamenty. W celu równoważenia dyskusji, warto zadbać o podstawowy poziom aktywności wśród pozostałych użytkowników, dla których ta interaktywna forma komunikacji jest mniej naturalna. Dopiero przy regularnym angażowaniu przynajmniej 30% pracowników, możemy mówić o aktywnym społecznościowym kanale w firmie.

Piotr Jagusiak, Social Enterprise Consultant

 

Poznaj również Pracownik incognito, czyli 5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć, nim pozwolisz na anonimową strefę w Twoim ESN

Podziel się: