Konkursy – jak celom mogą służyć i jak je organizować?

Podziel się:

Organizowany w firmie konkurs może być znakomitą okazją do zrealizowania jednego z czterech celów, przy jednoczesnym poniesieniu stosunkowo niewielkich kosztów. Często jednak konkursy wewnątrzfirmowe przeprowadzane są na oślep, bez konkretnego planu ani dobrze zdefiniowanego celu, przez co nie przynoszą oczekiwanych efektów. Jaki cel chcesz osiągnąć i jak do niego dotrzeć?

Chcę sprawić by firma była postrzegana jako przedsiębiorstwo rodzinne

Ten rodzaj celu jest paradoksalnie najtrudniejszy do osiągnięcia – wszyscy znamy osoby, które twierdzą, że dostają gęsiej skórki na sam dźwięk słowa „rodzinny” w odniesieniu do życia zawodowego. Często są to ludzie, którzy zaznali w swoich poprzednich miejscach pracy dysonansu poznawczego. Taki rozdźwięk pojawia się, gdy codzienna kultura biurowa przeniesiona żywcem z tradycji Enrona czy z filmu Wilk z Wall Street koliduje z okazjonalnymi zrywami w stylu wspólnego piwa po pracy lub jajeczka wielkanocnego. Pracownikom ciężko uwierzyć w szczere intencje organizatorów wigilii firmowych i wewnętrznych dni dziecka, gdy na co dzień czują się jak trybik w maszynie. Jest to odczuwalne tym bardziej, jeśli spotkania „rodzinne” są z jednej strony nieobowiązkowe, ale nieobecność na nich rodzi pytania i podejrzenia co do osoby, która sobie je odpuściła.





Zatem jeśli chcesz organizować tego typu konkursy, to warto najpierw zmierzyć organizacji temperaturę i sprawdzić, czy grywalizacja włączająca pracowników i ich rodziny nie wybrzmi jak kiepski żart rodem ze skeczy o amerykańskich korporacjach. Jeśli osoby zatrudnione postrzegają firmę przyjaźnie i sami z siebie „przenoszą pracę do domu” opowiadając (miłe!) anegdotki przy stole o Kasi z marketingu czy Jacku ze spedycji, to cała naprzód! Dobrymi pomysłami będą konkursy na najładniejszy rysunek czy pracę ręczną dziecka pracownika, kostium na Halloween, szukanie pisanek w biurze, biurowa Familiada lub Milionerzy.

Pozwalając rodzinom pracowników brać drobny udział w życiu firmy zacieramy podział dom/praca i zmniejszamy ryzyko, że pracodawca będzie postrzegany jako złodziej czasu na który zasługuje rodzina osoby zatrudnionej.

Chcę, by firma była postrzegana jako ekspercka

Pracownicy są najlepszym i najbogatszym źródłem wiedzy eksperckiej – regularne konkursy na najlepszy tekst, który trafi na bloga firmowego lub do biuletynu rozsyłanego po biurze może być znakomitym motywatorem nie tylko do poszerzania wiedzy, ale i do zdrowej walki o bycie docenionym we własnej grupie, w tym wypadku kolegów i koleżanek z pracy. Warto zatem organizować systematyczne call for papers, które dostarczą treści i obniżą wydatki na copywriterów czy specjalistów ds. contentu, a także sprawią, że firma będzie na zewnątrz postrzegana jako skupiona na dostarczaniu jakościowej wiedzy.

Co więcej, będzie tak również postrzegana wewnętrznie – takie akcje dają do zrozumienia pracownikom, że ich chlebodawca ceni sobie ich ekspertyzę i doświadczenie oraz dostrzega wartość ich wiedzy jako czegoś mierzalnego. Jeśli masz więc wrażenie, że kompetencje nie są postrzegane wśród Twojej załogi jako jeden z ich najcenniejszych zasobów, warto wprowadzić tego typu konkursy i regularnie sprawdzać ich wpływ na postrzeganie wartości, którymi kieruje się firma. Tego typu forma jest często wykorzystywana przez konsultantów LearnPlace na platformie SalesPower. Alternatywnie możesz zorganizować konkurs na nazwę nowego produktu, najlepsze praktyki sprzedażowe, lub sugestię usprawnienia procesu.

Chcę podnieść świadomość marki

Świadomość marki to dająca się zmierzyć statystycznie umiejętność rozpoznania jej i przypomnienia jej sobie w odpowiednim kontekście, np. zapytani o ubezpieczycieli przypominamy sobie o firmie Hestia czy Aviva, a widząc żółtą literkę „M” myślimy automatycznie o McDonald’s.

Jeśli Twoim celem jest podniesienie świadomości marki, to warto wciągnąć pracowników w proces dostarczania światu zewnętrznemu bodźców przypominających o istnieniu marki. Najprościej mówiąc – w reklamę firmy czy organizacji.


I tak zadaniem w tego typu konkursie może być zrobienie zdjęcia biura, które trafi do kalendarza dla pracowników i ich rodzin, regularne udostępnianie statusów z mediów społecznościowych marki, czy zaprojektowanie lub wymyślenie gadżetu firmowego. Możliwość zaprzęgnięcia do pracy swojej kreatywności jest tu szczególnie efektywna, bo pozwala na oddech od często męczącej intelektualnie i psychicznie pracy. A mówiąc o oddechu…

Chcę dać pracownikom szansę na oddech

Każdy HR-owiec wie, że sporą częścią jego lub jej pracy jest dbanie o to, żeby pracownicy nie stanowili jednolitej, zwartej, zdenerwowanej masy z bardzo konkretnymi i uzasadnionymi pretensjami wobec pracodawcy. Frustracje związane z życiem zawodowym są jego nieodłączną i niedającą się uniknąć częścią, ale można umożliwić im zdrowe ujście i zapewnić wentyl bezpieczeństwa – na przykład w postaci konkursów, które mają na celu tylko i wyłącznie odciśnieniowanie sytuacji. Zorganizuj konkurs na najciekawszą propozycję wyjścia integracyjnego (i w miarę możliwości potem wciel ją w życie), najzabawniejszy plakat w pokoju lub boksie pracownika, najbardziej kreatywny strój roboczy… możliwości są setki.

Pamiętaj jednak, że jest to sposób, który działa w wypadku, gdy ogólny poziom frustracji związany z przeciwnościami, jakie pracownicy spotykają w ciągu dnia pracy jest niski. Takie rozwiązania, zaproponowane w sytuacji, kiedy połowa kadry zarządzającej ma w biurkach wydrukowane i gotowe do podpisu wypowiedzenia, będzie tylko kamyczkiem do ogródka osób będących jedną nogą za drzwiami.

Regulamin, regulamin, regulamin

Absolutnie kluczowe przy okazji każdego konkursu jest jednak dopilnowanie, aby miał precyzyjny i zgodny z prawem regulamin, dzięki któremu unikniesz waśni wśród osób biorących w nim udział, a także nieprzyjemnych pytań ze strony Służby Celnej, Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych a w ich następstwie wysokich kar finansowych nie tylko dla samego podmiotu będącego organizatorami loterii lub konkursu, ale także dla członków zarządu Twojej firmy.

Jakie konkursy Ty organizujesz w swojej firmie lub w jakich brałeś udział?

Podziel się: