Pracownik niezadowolony i zaangażowany – Innowator

Podziel się:

W Twoim dziale zarządzania jakością pracuje Łukasz. Łukasz to Innowator: stworzył nową bazę priorytetowych dokumentów, która poprawia jakość pracy działu, wprowadził system przynoszenia do biura przekąsek dla całego zespołu, zachęca kolegów do oszczędzania papieru. Łukasz regularnie przychodzi do Ciebie z pomysłami. Większość jest godna uwagi, część nawet możliwa do wdrożenia, niestety Innowator zazwyczaj pojawia się z nimi akurat w trakcie spinania raportu kwartalnego albo kiedy żonglujesz telefonem do dłużnika i listem z urzędu skarbowego. Regularnie odmawiasz, bo nie jesteś w stanie się rozdwoić i prosisz o przyjście w odpowiedniejszej chwili.

Właśnie stworzyłeś pracownika zaangażowanego, ale niezadowolonego.

Kim jest Innowator?

Innowator to typ pracownika, który wszędzie widzi potencjał do rozwoju i zmian na lepsze, a optymalizacja to jego lub jej ulubione słowo. Innowator może być bezcennym zasobem, dzięki któremu firma zaoszczędzi pokaźne kwoty i czas, ale może być także granatem z wyciągniętą zawleczką. Wszystko zależy od tego, jak wykorzystamy energię Innowatora, ponieważ jego lub jej zaangażowanie zazwyczaj wykracza poza ramy umowy.

W dobie coraz modniejszej świadomości środowiskowo-ekologicznej Innowatorzy często angażują się w zero waste, czyli filozofię minimalizowania odpadów; korzystają z niszczarek, by zmniejszyć objętość zużytego papieru, wymieniają wkłady w długopisach, często włączają w swoje działania resztę biura. Organizują dokumentację, proponują wdrożenie nowych narzędzi koordynacyjnych, takich jak Trello, Asana czy Timenotes. Starają się korzystać z darmowych źródeł wiedzy i zasobów, a Pixabay i Kaboompics to ich najlepsi przyjaciele. Często są pełni energii, chociaż odrobinę nadgorliwi, co może irytować współpracowników i przełożonych.

Według badania Gallupa z 2013 zaangażowanie pracowników spadło do poziomu, jakiego nigdy wcześniej nie widzieliśmy. Korporacje na całym świecie szukają sposobów na to żeby zaangażować swoich ludzi, żeby zredukować rotacje, liczbę wypadków w pracy, obniżyć absentyzm (zwolnienia chorobowe), poprawić efektywność pracy (jak już są w biurze czy fabryce). Te charakterystyczne cechy niskiego zaangażowania kosztują korporacje miliardy dolarów rocznie. 63% pracowników niezaangażowanych może wydawać się liczbą druzgoczącą, jednak wcale tak nie jest! Gdy zatrudniasz kompetentnego specjalistę do wykonywania konkretnych zadań, to spełnianie przez niego lub nią wszystkich założeń swojej umowy o pracę równa się byciu jedną z najważniejszych komórek firmy. Bez tych 63% wykonujących dobrą, choć mało entuzjastyczną i niewykraczającą poza oczekiwania pracę stanowi ciąg wagonów w pociągu, którym jest przedsiębiorstwo. 13% zaangażowanych to lokomotywa, która nabierając pędu utrzymuje firmę w stanie rozwoju. A czym jest 24% aktywnie niezaangażowanych i co to oznacza dla Ciebie jako pracodawcy?

Głównie to, że jeśli zaniedbasz utrzymanie Innowatora na pozycji pracownika zaangażowanego, to stanie się aktywnie niezaangażowanym. Taki pracownik bardzo łatwo może stać się zagrożeniem dla firmy, ponieważ jego nieukierunkowany entuzjazm – gdy zderzy się ze ścianą odmowy postrzeganej jako absolutna i ostateczna – zmienia się w gorzki żal i rozczarowanie. Brak komunikacji i zasygnalizowania, że pomysły są mile widziane w odpowiednim miejscu i czasie, powoduje frustrację. Samoregulujący się system, jakim jest ludzka psychika, potrzebuje ujścia dla energii, która do tej pory była wkładana w innowacje i nowe rozwiązania. W rezultacie Innowator staje się stopniowo coraz mniej zaangażowany w swoją pracę. W najlepszym razie stanie się obojętny wobec swoich zadań i stanowiska i zacznie wykonywać tylko niezbędne minimum, w najgorszym zacznie aktywnie szukać nowej pracy, działając w słusznym przekonaniu, że został zignorowany. Z niezadowolonego zaangażowanego stał się aktywnie niezaangażowanym i może wręcz odradzać znajomym podjęcie pracy w swojej firmie. 

Aktywnie niezaangażowani to więc hamulec w lokomotywie, który niweluje starania 13% zaangażowanych.Czy stać Cię na rotację i utratę podwładnego, który mógł pomóc zaoszczędzić sobie i innym roboczogodziny i zasoby finansowe?

Jak zatrzymać w firmie Innowatora?

Jeśli w Twojej firmie pojawia się Innowator, który aż pęka w szwach od nowych pomysłów i trafionych uwag, wyznacz jemu lub jej przestrzeń do podzielenia się nimi. Ustal także wewnętrzne zasady wdrażania nowych pomysłów i granice, w których pracownicy mogą się poruszać bez zgody swoich przełożonych (ustalenie wspólnego kalendarza przekąsek przynoszonych do biura vs. zmiana stopek e-mailowych na lżejsze, by nie zapychać skrzynek). Takim miejscem może być platforma SalesPower autorstwa LearnPlace! Dzięki sekcji umożliwiającej dodawanie przez użytkowników pomysłów i sugestii na optymalizację procesów w firmie każda z zatrudnionych osób, od konsultanta do kierownika czy managera, może wyrazić swoje zdanie. Czuwający nad forum moderatorzy i osoby wyznaczone do opieki nad komunikacją wewnętrzną zapewniają Innowatorom szybką i sprawną odpowiedź – a tym samym potwierdzenie, że ich pomysły nie trafiają w niebyt.

Zadbaj o to, żeby każde “nie” było “nie” tymczasowym lub z bardzo konkretnym powodem odmowy – “nie” zawieszone w przestrzeni pozostawia za dużo miejsca na domysły, które często będą zupełnie niezgodne z rzeczywistością. Jeśli musisz odmówić, zrób to w zamknięty, ale jasny sposób, i zapewnij, że jesteś otwarty na przyszłe sugestie: “Niestety, ale w tym półroczu nie będziemy mieli budżetu na zmianę niszczarek na energooszczędne. Słyszałem jednak o Twoim pomyśle na redukcję kosztów związanych z zakupem zdjęć stockowych; powiedz mi o tym coś więcej”. 

Jeśli nie możesz ujawnić powodu odmowy, powiedz to wprost: “Niestety nie możemy wprowadzić tego rozwiązania z przyczyn, do ujawnienia których nie jestem niestety uprawniony. Dziękuję jednak za Twoje chęci i kreatywność, daj mi znać, jeśli przyjdzie Ci do głowy równie dobry pomysł w przyszłości”.

Postaraj się wyznaczać Innowatorowi zadania, które pozwolą mu na wykorzystanie swoich talentów i korzystaj z jego kreatywności gdy tylko nadarzy się okazja. W ten sposób zapewnisz mu pozytywny feedback i zasygnalizujesz, że doceniasz go, a w krótkim czasie stanie się ambasadorem Twojej marki i Ciebie jako przełożonego.

Jakie jeszcze metody wsparcia dla Innowatora zaproponowalibyście?

Podziel się: